Joga
Životný štýl
TEHUĽKY
Jedlo

JOGA PRE TEHUĽKY

Tehotenstvo je plné radosti a očakávania, ale aj obdobím bolesti, kŕčov, výkyvov nálad spôsobených hormónmi, predovšetkým relaxínu, ktorý spôsobuje uvoľňovanie a oslabovanie tkaniva nielen v oblasti pánvy, ale aj na celom tele. Preto je potrebné posilňovať počas tehotenstva svalstvo na celom tele, ktoré pomáha udržať správny rozsah uvoľnených kĺbov v dôsledku zvýšenej hmotnosti. Aktívny a zdravý pohyb vychádzajúci z jogy pomáha predchádzať syndrómu dolnej dutej žily,  je prevenciou vysokého krvného tlaku či žalúdočných nevoľností. V tele budúcej mamičky dochádza k zmenám, ktoré sú sprevádzané uvedenými príznakmi. Možnosťou, ako sa s tehotenskými ťažkosťami lepšie vyrovnať, je pravidelné cvičenie tehotenskej jogy. Gravid joga podporuje nielen fyzické, ale aj psychické zdravie, preto je medzi budúcimi mamičkami obľúbená. Pripomíname, že aktivite je potrebné sa venovať pravidelne, aby ste pocítili jej účinky. Ak bude záujem, pridáme ešte jednu hodinu v týždni. :)

Na JOGU PRE TEHUĽKY sa môžu prihlásiť aj tie mamičky, ktoré sa doteraz vo svojom živote s jogou nestretli a ani sa nevenovali žiadnej športovej činnosti. Podľa vyjadrení odborníkov, je to ten najlepší čas na začatie pravidelnej pohybovej činosti, pretože prospech z nej bude mať nielen mamička, ale aj samotné bábätko. Jednotlivé cvičenia sa dajú prispôsobiť rôznym úrovniam a individuálnym fyzickým požiadavkam každej ženy. Tehotenská joga je vhodná od 14. týždňa tehotenstva, ak ste sa pred tým joge nevenovali. Tehotným ženám, ktoré sa pred otehotnením venovali joge či aktívne športovali a naďalej cítia potrebu aktívneho pohybu, je možné pripraviť individuálnu lekciu jogy, ktorá bude rešpektovať skutočnosť, že vo Vašom tele prebiehajú veľké hormonálne a fyziologické zmeny. 

 

YIN JOGA - PRAX TICHEJ SILY

Renáta Kenderessyová, 12.03.2017

MOJE PRVÉ STRETNUTIE

s Yin jogou bolo rozporuplné. Prečo? Pretože som sa tu stretla s konfrontáciou so sebou samou. Poviem Vám, bolo to náročné. Zotrvávať v pozícii bez pohnutia dlhšiu dobu nie je tak jednoduché, ako by sa na prvý pohľad zdalo. Pokiaľ bola pozícia pohodlná a telo ma v nej „neotravovalo“ bolesťou, začala sa ozývať hlava. Bolo pre mňa skutočne ťažké, vydržať sama so sebou (a to sa mám celkom rada), zvládať svoje myšlienky. Slovo zvládať znie v tomto prípade odvážne. Nezvládala som ich mrchy! Tlačili sa napovrch: „Ako dlho ešte? To tu mám len tak nečinne byť? Nudím sa!  Čo asi tak robia ostatní?  A vôbec, chcem tu byť? Má to nejaký zmysel, takto sa tu váľať? ... Alebo ma prepadávali nesúrodé  zážitky z minulosti, plány do budúcna, myseľ riešila známych, vzťahy, krivdy a tak...

A potom prišli pozície, kde ma to parádne bolelo, ťahalo, tlačilo a často krát sa tieto pocity spojili proti môjmu úbohému telíčku všetky naraz. Vtedy to prišlo! 

VEĽKÁ CHYBA – NEVIEME DÝCHAŤ!!!

Renáta Kenderessyová, 14.03.2017

Áno, dovolím si tvrdiť, že u väčšiny ľudí, ktorí žijú v rozvinutom svete je dýchanie na míle vzdialené od rytmu prastarého dýchania. Spôsob, akým človek v tomto storočí dýcha, stačí k prežitiu. Skrátený, nedbalý a plytký dych však skracuje trvanie života, zmenšuje životnú silu a zvyšuje náchylnosť k ochoreniam.

V minulosti pračlovek žil v prirodzených podmienkach, lovil, bojoval so živlami, vrtochmi počasia, bol stále na čerstvom vzduchu. Prirodzená práca (telesná) ho viedla k inštinktívnemu dýchaniu.

MANTRA - ČO TO JE?

Renáta Kenderessyová, 25.03.2017

Hodina sa začala, všetci sťahujú pozornosť do vnútra a odpútavajú pozornosť od denných zážitkov sústredením pozornosti na svoj dych. A v tom sa z úst učiteľa ozýva „zvuk“...a odrieka sa niečo.......teraz už budete vedieť, čo to je.

Mantra.

Ashtangová úvodná a záverečná mantra

Renáta Kenderessyová, 25.03.2017

Ak praktizujeme ashtanga jogu, skôr či neskôr sa stretneme s jazykom, v ktorom bola joga pôvodne učená a do dnes sa používa. Tento jazyk sa volá Sanskrit.

So Sanskritom sa stretávame v názvoch asán, počítame v ňom dych a vinyásy. Samotné Patandžáliho Jóga Sutry, ich komentáre a výklady tohto diela boli napísané v Sanskrite.
Pri pokročilejšej praxi sa pri cvičení počíta každý nádych a výdych, ako aj pohyb pri každej polohe. Najskôr nás učí učiteľ, a neskôr si ich rátame v mysli sami, keď sa zostavu naučíme. Rátať môžme v našom jazyku, ale mnohí učitelia tak v Indii, ako aj vo svete počítajú v Sanskrite.

Každú vedenú hodinu začíname spoločnou úvodnou mantrou. Recitovanie či odriekavanie mantier (tzv. chanting) patrí neodmysliteľne k ashtangovej praxi. Klaniame sa a ďakujeme tak všetkým svojím učiteľom, ktorí nás na našej ceste posúvajú ďalej. Tým, ktorí nám sprostredkujú poznanie, ktoré sme vďaka nim dosiahli. Ďakujeme konkrétnym ľuďom, ktorých poznáme, tých, ktorí nás niečo naučili prostredníctvom svojich diel (Patanjali a ďalši). Ďakujeme jednému duchu, energii v mnohých podobách.
V záverečnej mantre zas prajeme šťastie, prosperitu a pokoj všetkým tvorom, ľuďom a celému Svetu.

 

 

PRE DLHÝ A AKtÍVNY ŽIVOT- DENNÉ JOGOVÉ MINIMUM: MESAČNÝ KURZ

Renáta Kenderessyová, 22.06.2017

PONDELKY o 20,00

Mesačný kurz

Tento pondelkový kurz je určený pre všetkých, ktorí nemali doteraz veľa príležitostí k aktívnemu pohybu a ich telo je slabé, tuhé, ochabnuté, prípadne s kilami navyše. Taktiež pre všetkých, ktorých zdravotné, či telesné obmezenia limitujú v pohybových aktivitách. Kurz je veľmi dobrým štartom pre mladých, ktorí sa chcú začať venovať joge, zlepšiť si držanie tela, Taktiež je vhodný aj pre seniorov, ktorí by si radi až do vysokého veku udržali kondíciu, silu, mladistvého "ducha".

Naučíme Vás tzv. denné jogové minimum, ktoré si budete vedieť zacvičiť aj sami doma. A navyše správne a bezpečne. Dozviete sa o možnostiach variácií, ktoré sú pre Vaše telo najvhodnejšie do času, kým Vás pustí hlbšie. Naučíme Vás dýchať tak, aby sa pre Vás dych stal liekom. Po skončení kurzu sa viete v našom štúdiu prostredníctvom ďalších kurzov, alebo aj verejných hodín posúvať ďalej a učiť sa nové asány pod dohľadom skúsených lektorov.

VIAC ENERGIE! PEVNEJŠIE A ZDRAVŠIE TELO! PRUŽNEJŠIA A OTVORENEJŠIA MYSEĽ! MENEJ TUKU! Aj to sú účinky jogy. Že joga nie je pre Vás? Jogu môže cvičiť každý a to bez ohľadu na hmotnosť, ohybnosť, vek, telesné obmedzenia. Vyskúšajte a zistite sami na sebe, ako sa po pár týždňoch budete cítiť lepšie, zdravšie, pribudne sila, odídu bolesti chrbta, vaše telo sa začne meniť a Vy budete so sebou spokojnejší.

MYSORE ŠTÝL

Renáta Kenderessyová, 31.03.2017

Mysore je špecifický štýl učenia tradície Ashtanga jogy tak, ako ju učil od roku 1948 Sri K. Pattabhi Jois v juhoindickom meste Mysore, štát Karnataka.

Nácvik a pochopenie pozícií, dýchania a ostatné aspekty spojené s praxou sú vysvetľované žiakom postupne, na základe individuálneho prístupu podľa úrovni pokročilosti. Táto metóda umožňuje každému získať čas a priestor na dôkladné pochopenie, osvojenie a zapamätanie si jednotlivých asán (pozícií). Akonáhle si žiak zapamätá sled učených pozícií, učiteľ mu pridáva ďalšie. Každý má možnosť cvičiť si svojim vlastným tempom, nezávisle na ostatných a pri tom vnímať a prijímať energiu od ostatých žiakov, ktorí si robia vedľa na podložke svoju prax. Voľne povedané, jedná sa o samostatnú prax žiaka pod "supervíziou" učiteľa.

Makové smoothie

Renáta Kenderessyová, 13.02.2017

Niečo ľahké a chutné na raňajky alebo desiatu. Vynikajúce makové smoothies, ktoré Vám ponúknu v Prakriti shala v Bratislave a dostalo ma!!! Môžete si podľa "návodu" pripraviť aj Vy. Najlepšie chutí s ryžovým, sójovým alebo mandľovým mliekom.

PREČO CVIČÍME 108 POZDRAVOV SLNKU?

Renáta Kenderessyová, 22.06.2017

V prírode prebieha všetko v cykloch. Kolobeh života je nekonečný. Neustále sa opakujú ročné obdobia, Mesiac pribúda a ubúda. Každý deň vychádza Slnko, ktoré je zdrojom energie pre všetok život na planéte Zem a právom je tak uctievané v mnohých náboženstvách a filozofiách. Z indickej ajurvédy, náuky o umení života, pochádza tiež Pozdrav Slnku.

Ide o tú najbežnejšiu a dnes tiež najznámejšiu zostavu jogových pozícií, dynamické cvičenie, ktoré pozostáva z niekoľkých plynule prechádzajúcich asán. Rovnako ako Slnko aj táto zostava má byť zdrojom novej energie. Upokojuje roztržitú myseľ, posilňuje pohybový aparát a pružnosť. Priaznivo pôsobí na celý vnútorné orgány a žľazy s vnútornou sekréciou.

Pozdrav Slnku podporuje detoxikačné procesy v tele tým viac, ak je zostava opakovaná viackrát za sebou. Podľa jogínskej tradície sa Pozdrav Slnku opakuje 108x. Práve 108 Pozdravov Slnku sa praktizuje v období zásadných zmien a prevratov. Z hľadiska prírodných cyklov ide o deň jarnej či jesennej rovnodennosti alebo o letný a zimný slnovrat.


Číslo 108 je magické číslo, ktoré je opradené mysticizmom. Vo východných kultúrach je číslo 108 považované za posvätné. A nie len tam, ale aj v kresťanstve. 

 

Olejový kúpeľ

Renáta Kenderessyová, 13.02.2017

K joge patrí neodmysliteľne aj starostlivosť o telo.
Pre zachovanie mladistvej pokožky do vyššieho veku sa raz týždenne staráme o jej hydratáciu prostredníctvom olejového "kúpeľa". Tisícročia sa táto procedúra používala na udržanie dobrého zdravia, zlepšenia spánku, dosiahnutie dlhovekosti a aj ako liek.  Spolu so stravou, jogovou praxou a meditáciou pôsobí ako balzam na naše telo.  Ajurvéda tentopostup označuje ako Abhyanga. Pravidelným olejovým kúpeľom sa chránime pred ochoreniami kĺbov a zlomeninami vo vyššom veku. Podľa ajurvédy má naša pokožka 7 vrstiev (nazývané dhatu) a aby olej prenikol až do tej najhlbšej, je potrebné olej vtierať a určitú časť tela masírovať aspoň 5 minút.

INTENZÍVNY JOGOVÝ KURZ - ZMENA - NOVÝ ŠTART - 4. TÝŽDŇOVÁ VÝZVA

VIAC NEŽ LEN KURZ JOGY

 vždy o 16,00 hod


štvrtky a piatky o 16,00 hod- výuka
pondelky a stredy o 16,00 - vlastná prax pod dozorom inštruktora

Zmena, ktorá sa prejaví na Vašom tele a TIEŽ na duševnej pohode. 

Na mesačnej báze Vám prinášame intenzívny jogový program, ktorý Vám pomôže naštartovať Vašu vnútornú premenu. Odmenou bude pevnejšie, pružnejšie a odolnejšie telo, vyrovnanejšia myseľ, ľahšie prekonávanie stresových situácií a podporenie celkovej vitality.

Kurz je vhodný pre všetkých bez ohľadu na skúsenosti, ohybnosť, silu. Jedinou podmienkou je chuť pracovať na sebe. Úspešné zvládnutie kurzu vyžaduje pravidelné "domáce" opakovanie už naučenej zostavy, aby sa pre Vás po skončení kurzu jogová prax stala súčasťou Vášho denného režimu.

 

 

ZAČÍNAME S JOGOU-OTVORENÝ KURZ

UTORKY, STREDY A NEDELE o 18,15 hod

RADI BY STE ZAČALI S JOGOU A NEVIETE AKO? CHCETE SA NAUČIŤ ZOSTAVU AJ PRE DOMÁCU PRAX? NEMÁTE ČAS NA PRAVIDELnÉ HODINY V KURZOCH?

Tak potom tieto otvorené hodiny sú pre Vás ideálnym štartom. Učiteľ Vás prevedie a oboznámi s úžasným jogovým systémom, ktorý prepája dych s pohybom.. Naučíte sa dýchať, pretože dych je základ nielen života, ale aj jogovej praxe. Spolu sa krok po kroku naučíte spájať dych s jednotlivými pozíciami skrátenej 1. série ashtanga jogy. Môžete očakávať individuálny prístup. Kto sa skôr prihlási, ten sa môže hodiny zúčastniť.